MAMBUNGULI KAUM


MAMBUNGULI KAUM
Oleh: Roni Race Batola

Idar ne pambuntatnya di kampung. Ka masjid haja 2 kali satahun, tapi dinapakah jadi Jumahat netu Idar handak jua ka masjid kaya urang-urang. Mulai tulakan sampai di dalam masjid Idar ne kada mau bapisah wan Ujal. Pas rahatan bulikan Idar wan Ujal ne singgahan di warung minuman. Rahatan minuman kanapa kah Idar ne lucut tatawa surangan.

“Kanapa Dar, ada nang lucu kah?” Jar Ujal manakuni.

“Kam tahulah jadi hari ne aku ka masjid?” Jar Idar batakun balik.

“Tahu ae kam insaf kalu sudah?” Jar Ujal.

“Salah, aku ka masjid ne handak mambunguli kaum banar ae, tiwas saban subuh kuciak-kuciak mahaur aku guring ja, aku puas dah karna kaumnya dah kubunguli,” jar Idar.

“Haw, maka kam di masjid tadi kada sing pisahan pada aku?”

“Jal, kam jangan bakisah wan urang bahwa aku mambunguli kaum di masjid tadi, kena ngalih mun sampai ka talinga kaum!” Jar Idar pulang.

“Ayuha, tapi lakasi pang padahi kaya apa caranya kam mambunguli kaum tadi?” Jar Ujal manahapi pandir.

“Ikam tahulah, sumbahyang Jumahat tadi aku kada bauduwan wan kada mandi. Tapakalah luku kaumnya dapatku?” Jar Idar manjalaskan.

Langsung mangalakak si Ujal tatawa, “Jah Dar, nento ikam nang tapakalah Dar ae!” (Sambil lucut tatawa).

Tinggalkan Balasan

