KADA HAKUN KALAH


KADA HAKUN KALAH
Oleh Roni Race, Batola

Amang Idur mamutuskan bapariwisata kaluar nagri wan anak sidin nang baumur 5 tahunan. Hari itu sidin balayar wan kapal pasiar nang hibak wan toris-toris asing sadunia. Ditangah palayaran sidin maliat urang asing nang haratan batelpunan makai hape. Imbah batilpunan urang asing itu mambuang ka hape tadi ka laut. Takajut Amang Idur ne lalu batakun, “Cuy kanapa hapenya dibuang?” Urang asing manjawab, “Ohh, saya masih banyak stok hape, karna di nagri saya punya pabrik saurang.” Lalu sidin batakun wan turis nang lain, “Dangsanak udah jam brp?” “Jam 11” jar urang asing itu. Imbah manjawab, urang asing toe langsung mambuang jamnya ka laut. “Hah…! Kanapa dibuang?” Ujar Amang Idur. Dijawab urang asing ne, “Ohh kadapa, saya masih banyak stok jam, karna di nagri saya punya pabrik jam.”

Kada hakun bapikir panjang Amang Idar ne, langsung maangkat anak, timbai sidin kalaut jua, smua org takajut wan tanganga. “Napa cil maka anak dibuang ka laut?” urang bataun pina tapaimbai ha. Lalu sidin bakuciak,”Para hadirin jagan heran wan bingung, saya masih banyak stok anak, di nagri saya pabriknya saya juga punya.”

Tinggalkan Balasan

