APAM KANDAL


APAM KANDAL
Oleh: Fahrurraji Asmuni, Amuntai

Dua tahun nang lalu aku tulak ka Barabai bajalanan ka wadah kawan. Sabalum bulik aku singgah di urang bajual apam. Urang Banjar samunyaan tahu bahawa apam Barabai naitu tipis, manis, dan enak kalu dimakan. Karana rasa ingin tahu mangapa apam Barabai naitu dibuat/diulah tipis kada kaya apam daerah lain. Aku pun batakun lawan nang bajual apam naitu. Tabaraungan nang bajual apam naitu bibinian, lamak mungkal awal, bungas lagi putih awaknya.
“Kanapa apam Barabai naini tipis?” ujarku batakun.
“Amun handak apam kandal nang di rumah,” ujar nang bajual manyahuti.
“Apam di rumah siapa,” ujarku ma-anyaki
“Nang di rumah situ pang,”
”Kalu ai apa ampun situ,” ujarku balantih pandir. Tiwas dimulai pandir manyarimpit-nyarimpit. “ Apam nang di rumah tu rancak dah marasai. Handak marasai apam Barabai pulang,” ujarku manambahi pandir. Tabaraungan urang pina sunyi. Kami hanya baduduaan. Ai liih, napa tii bakalan tarjadi.
“Maksud hampian?” ujar nang bajual manakuni.
“Apam Barabai nang tipis haja,”sahutku.
“Kada apam nang kandalkah, aku ni lawas dah balu,” ujar manyahuti.
Hi, angin sigar batiup. Ih, imanku diuji. Untung nang ditawari naini urang nang kada liur baungan. Jaka liur baungan kayapakah akhir caritanya.
“Aku handak apam nang tipis haja gasan sangu bulik,” ujarku.
“Ka mana pian bulik?”
“Ka Amuntai Luh-ai?”
Lalu nang bajual apam naitu maunjuki aku apam tiga bungkus.Gratis.
“Kaina amun ka Barabai singgah ka rumah,” ujarnya tanpa mambari alamat.
“Insya Allah.” Sahutku lalu barangkat maninggalakan si penjual apam itu.
“Kaya apa handak bailang di alamat rumahnya haja kada tahu.”, ujarku manggarunum.
Sampai wayahini aku masih tangiang ucapan Si Panjual apam naitu. Apam nang kandal, apam nang di rumah.

Tinggalkan Balasan

